Първите 12 месеца

Какво е лактационна криза? Как с прости методи може да се увеличи количеството на майчиното мляко?

Повечето млади майки не се нуждаят от прекалена агитация, защото знаят - няма по-идеална храна за новороденото бебе и детето до една годинка от нейното мляко.

По своите хранителни качества, балансиран химически състав и степен на усвояване на хранителните вещества майчиното мляко не може да се сравни с нито една съвършена и адаптирана млечна смес. То гарантира бурен растеж и развитие на младенеца през първата година от живота му.

И разбира се майките, особено първескините, живо се интересуват от начините за увеличаване лактацията.

Ето няколко проверени в живота начини:

1. Пийте повече течности

Количеството храна на бебето през първата година от живота му започва от 700- милилитра – или 1/5 от теглото му и постепенно достига до 1 литър на денонощие. Съответно с не по-малко от един литър трябва да се увеличат течностите, консумирани от кърмещата майка.

У дома е добре постоянно да има билкови чайове, преварена вода – минерална, компоти, плодови напитки. Особено ефективно е пиенето на горещи билкови чайове по време на самото кърмене.Поставяш чашата на масата и периодически отпиваш, докато бебето суче. Пробвали този метод майки твърдят, че усещането за прилив на мляко в гърдите е гарантирано.

2. Билкови чайове

Много от чайовете „букет”съдържат такива билки като риган, анасон, копър, маточина, коприва, листа от горска ягода. Всички те притежават успокояващо, спазмолитично действие, което влияе благотворно на изработката на окситоцин - един от двата основни хормона, отговарящи за лактацията.

Поради това при стрес, преумора, нервно изтощение, когато изработването на окситоцин в тялото на майката спада, билковите чайове се препоръчват от специалистите. Но има и билки като мащерката, които понижават количеството на майчиното мляко.

Чаят можете да си го приготвите по-рано, да си купите от аптеката съответните билки и сами да си направите смес от тях и да си ги налеете в термос.

3. Храни, повишаващи лактацията

Процесът на лактация изисква изразходването на доста енергия. Преди въвеждането на допълващи храни майките се чувстват като малък млекопроизводителен завод. А кърменето трябва да бъде балансирано – тоест да се отчита не само разходът на майчино мляко, но и разходът на енергия за неговото изработване в млечната жлеза. Поради това при кърменето се увеличава не само количеството на млякото – основно за сметка на течности, но и неговата калоричност. Само не пробвайте с тортички и печива да увеличавате лактацията.

Достатъчно количество продукти, съдържащи протеини, осигуряват адекватна лактация с добро качество на млякото. Нетлъсти меса, риба – не повече от два пъти седмично, извара, сирене, млечно-кисели продукти, яйца, трябва непременно да присъстват в диетата на кърмещата майка.

Много добре стимулират лактацията горещите супи и бульони от нетлъсти телешко, пилешко, пуешко, заешко. Те трябва да присъстват в менюто на кърмачката всеки ден.   

Алкохолът и бирата като средство за повишаване на изработването на мляко са абсолютно забранени. При приемането на бира основният й ефект е успокояващо и разпускащо действие, което действа положително върху изработката на окситоцин, но не е препоръчителон от специалистите. Същото въздействие имат и билковите чайове. А последиците от въздействието на алкохола върху организма на бебето могат да се окажат катастрофални. Поради това можете да използвате бирена мая като източник на витамини от групата В.

Внимателно въвеждайте в храненето си всеки нов продукт, като наблюдавате за реакциите на бебето към него в продължение на 2-3 дни. Един от основните показатели за това е характерът на акото. За здравото бебе през първия месец от живота му е нормално да се изхожда след всяко кърмене. Тук помощници на майката са памперсите за новородени, които за секунди попиват акото и влагата.

4. Витамини и лекарства, повишаващи лактацията

По време на кърменето потребностите на женския организъм от витамини и микроелементи нарастват. Възникващата относителна хиповитаминоза може да намали функциите на млечните жлези. Предпочитание се дава на поливитаминозните комплекти, съдържащи ретинол – витамин А, витамин Е, витамин В1, аскорбинова киселина, микродози йод, глутаминова и липоева киселина. От биогенните стимулатори се използват Лактагон, Апилак.

Практически всички лекарства попадат в кърмата и съответно – в детето. Поради това препарати за повишаване на лактацията трябва да се вземат само по лекарско предписание.

5. Други начини за стимулиране на изработването на мляко. Лактационна криза

Майките трябва да знаят, че процесът на изработване на кърма е цикличен. Има понятие „лактационна криза”, която се случва на всеки 1,5-2 месеца, когато количеството на майчиното мляко може да намалее. При такава ситуация най-главното е майката да не намалява броя на кърменията, а обратното – по-често да дава на детето си да суче. Това стимулира изработването на повече мляко.

По правило бебетата чувстват приближаването на лактационната криза и се „запасяват” с храна от рано като повишават апетита си за едно-две денонощия преди началото на спада на лактацията. При тази ситуация не трябва да се отказвате от нощните кърмения тъй като максималната изработка на пролактина става в нощните часове, а при сученето лактацията леко се възстановява.

Този прости и достъпни правила позволяват на младите майки да направят най-добрия подарък на своето бебе – хранене с майчино мляко. Кърмете за здраве! съветват специалистите.

Надяваме се, че сме били полезни. Ако имате въпроси, свързани със забременяването, бременността, раждането и отглеждането на детето през първите месеци, не се колебайте да ги зададете на missionbaby@woman.bg

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.