Искам да забременея

Как да изберем клиника за асистирана репродукция?

Хората със затруднения на фертилноста, като тук включваме двойки със стерилитет, самотните жени или хомосексуалните двойки, ще трябва да прибегнат асистираните репродуктивни техники (АРТ), за да изпълнят мечтата си да станат родители.

Това е началото на труден път, който в зависимост от всеки пациент и причината за безплодие може да продължи няколко години. Ето защо е много важно да изберете център за асистирана репродукция, който най-добре отговаря на всеки един от вас.

Няма клиника за асистирана репродукция, която да е най-добрата. В България има множество престижни центрове с много добри резултати и всеки пациент трябва да намери този, в когото се чувства най-комфортно и му вдъхва с най-голямо доверие.

Ние, екипът на "Мисия бебе", искаме да помогнем на нашите читатели в този труден избор. Затова сме подбрали най-важните фактори, които трябва да бъдат оценени, преди да започнете лечението на фертилитета.

  1. ОБОРУДВАНЕ И ВЪЗМОЖНОСТИ

В България има голямо разнообразие от центрове за асистирана репродукция, разпределени на цялата национална територия, въпреки че най-големият набор от клиники е фокусиран в големите градове като София, Пловдив, Варна.

Има по-малки, по-големи, по-стари, по-нови клиники, разположени в болници, частни центрове и т.н.

По-надолу ще обсъдим факторите, свързани със съоръженията, които трябва да се имат предвид при избора на клиника.

  • Разположение

Пациентите трябва ясно да разберат, че както преди, така и след започване на лечението е много вероятно да им се наложи да направят няколко посещения в клиниката: диагностични изследвания, ултразвукови контрол, хормонални изследвния, отделяне на материал от мъжа, фоликулярна пункция, трансфер на ембриони и т.н.

Ето защо е важно да се вземат предвид пътуването и разстоянието от клиниката до обичайната ни месторабота или местоживеене.

Въпреки това е много вероятно клиниката, която ви харесва най-много, заради нейния персонал, съоръжения или успеваемост, да е тази, която е най-отдалечена. В този случай е най-добре да следвате инстинкта си и да отидете там, където се чувстват най-добре.

  • Система за качество

На първо място, преди да изберете някоя клиника, е важно да сте сигурни, че тя е сертифициран и официално признат център.

За да разберат дали клиниката предоставя гаранции за качество, пациентите могат да видят дали тя е одитирана от сериозно независимо дружество- например притежаването на сертификат за качество ISO 9001 или други такива .

Обикновено почти всички клиники за асистирана репродукция показват на своя уебсайт всички официални сертификати.

  • Услуги и други специалисти
  • Пациентите високо оценяват възможността, клиниките за асистирана репродукция да предлагат цялостна услуга. Ние визираме факта, че можете да извършите цялото лечение, включително диагностичните  и допълнителните изследвания в същия център за ваше удобство. Освен това и да се приемат изследвания от други центрове, за да не остава чувството за комерсиалност на центъра в пациентите
  • Много важни аспекти, които трябва да се имат предвид са следните:
  • Диагностични техники - Правилната анамнеза е от съществено значение, за да се установи причината за стерилитета и да се определи най-подходящото лечение. Някои от рутинните изследвания са ултразвук, хистеросалпингография, спермограма, кариотип и др.
  • Следователно клиниката, която има възможнст да направи всички или повечето от тези изследвания  ще има привес спрямо останалите.
  • Собствена лаборатория - Тя е много важна за извършването на АРТ, тъй като ембрионите се съхраняват в лабораторията при най-строги условия на влажност, температура и др. Фактът, че трябва да се преместят ембрионите от едно място на друго, за да се извърши трансферът ( нещо, което изобщо не се препоръчва) е в минус за клиниката.
  • Собствена операционна зала - Както в предишния случай, важно е клиниките да разполагат със собствена операционна зала, тъй като това е мястото, където се извършва фоликулярната пункция на жените. В допълнение, най-модерните клиники имат разпределение, при което операционната зала и лабораторията общуват директно, така че условията за стерилност да се поддържат максимално.
  • Работно време - Въпреки че медицинските специалисти не преглеждат през почивните дни, важно е в клиниката да се извършват важни процедури като фоликуларна пункция или трансфер на ембриони в събота и неделя, тъй като за да се гарантира успехът на лечението, не е правилно да се извършат по-рано или дасе забавят.
  • Спешност - Трудно е клиниката за асистирана репродукция да има денонощна спешност. Все повече и повече са тези, които имат телефонна линия за консултиране на неотложни проблеми, които са от изключително голямо значение за пациентите, като забравяне на лекарства, някой симптоми като кървене, болки и др.
  • Други специалисти - Някои клиники предлагат и други медицински специалисти, от които пациентите може да се нуждаят във всеки един момент, като психологическа помощ , ендокринолог, уролог, хирург и др. Разбира се клиниките, които се намират в съвременните болници, нямат проблем с интердисциплинарната колаборация
  • Обем и качество на извършваните на репродуктивни техники
  • Не всички клиники за асистирана репродукция предлагат всички възможни техники. В зависимост от техните ресурси, някои предлагат само най-базисните техники като изкуствена инсеминация (ИУИ).
  • Въпреки това пациентите, които не забременеят след няколко опита на ИУИ, ще трябва да прибягнат до IVF, което предлага по-голям шанс за успех. Ако това се случи, тези пациенти ще бъдат принудени да сменят клиниката и медицинските специалисти.
  • Друг аспект, който трябва да се вземе предвид, е наличието на донори в случай на нужда от лечение с донорски сперматозоиди  или яйцеклетки. Някои клиники имат сериозни проблеми с наличието на донори на яйцеклетки/сперматозоиди , което означава, че има листа с чакащи пациенти, които се нуждаят от това лечение.
  • Законови аспекти

Те са регулирани според НАРЕДБА № 28 ОТ 20 ЮНИ 2007 Г. ЗА ДЕЙНОСТИ ПО АСИСТИРАНА РЕПРОДУКЦИЯ  и стриктно да спазват изискванията на наредбата

Освен това клиниките ще трябва да изпълняват  някои специфични изисквания на същата тази наредба. От тях ще коментираме само най-важните:

  • Всички пълнолетни лица  могат да бъдат потребители на АРТ, независимо от тяхното семейно положение и сексуална ориентация.
  • Разрешено е само трансферирането на максимум 3 ембриона.
  • Донорството на гамети (яйцеклетки и сперматозоиди) е напълно анонимно и алтруистично.
  • Селекцията на пола в България не е разрешен, освен в случаи на Х свързани заболявания.
  • Сурогатното майчинство не е законно в България.

Съветваме ви да прочетете повече по тази тема в НАРЕДБА № 28 ОТ 20 ЮНИ 2007 Г. ЗА ДЕЙНОСТИ ПО АСИСТИРАНА РЕПРОДУКЦИЯ .

  1. ЕКИП

Както вече споменахме, лечението на стерилитета се състои от много стъпки, в които понякога участват различни специалисти: гинеколози, ембриолози, анестезиолози, уролози и др.

Всички тези професионалисти трябва да са особено квалифицирани и да имат голям опит. Освен това има и други качества, които пациентите вземат предвид при избора на център.

  • Образование и професионален опит

От изключително голямо значение е да проучите предварително медицинските специалисти, които работят в клиниката

Какви дипломи и сертификати притежават и от къде са придобити. Обикновенно клиниките ги публикуват на официалните си страници. Друг източник за информация на CV-то на персонала е професионалната мрежа  https://www.linkedin.com/

Друг важен критерий е професионалния опит. За него важат същите критерии, както и за образованието.

  • Първо впечатление

Препоръчително  е и двамата члена на двойката да присъстват  при  първото посещение в клиниката (ако е възможно), така че и двамата да добият впечатление и да обменят мнение в края на консултацията.

При това първо посещение  може да се видят помещенията, потокът от пациенти, начина на работа в клиниката, персонала , който работи и т.н.

По време консултацията, лекарят-специалист по лечение на стерилитета трябва да обясни на новите пациенти как работи клиниката, оценява случая, препоръчва възможни лечения и приблизителните им цени, информира за първите стъпки и отговаря на всички въпроси.

При този първи контакт с персонала на клиниката се оценява  отношението, разбирането, съпричастността от страна на професионалистите и др. Пациентът не обича да се чувства като още един от многото.

Някои важни аспекти, които можете да разгледате, са следните: дали знаят  вашето име, дали имат значение извършените предишни изследвания (въпреки че вероятно много от тях ще бъдат повторени), дали отговорят на всичките ви въпроси ясно и търпеливо и т.н.

  • Ясна, точна и достатъчна информация

Функционирането на мъжката и женската репродуктивна система обикновено не е известно на повечето пациенти, които посещават клиника за първи път.

Ето защо специалистите по асистирана репродуктция трябва да обяснят с пълна яснота какъв е проблемът от който страдат пациентите, както и цялото лечение, което те ще започнат: какви лекарства ще се използват и за какво, защо яйцеклетките те не са с качествени, сперматозоидите, които нормално трябва да бъдат в спермалната течност, за да може жената да  забременее, какво се случва с култивираните ембрионите и т.н.

Това е много нова информация, която пациентите трябва да асимилират наведнъж и това не винаги е лесно.

Въпреки това, професионалистът трябва да обясни колкото пъти е необходимо от какво ще се състои лечението и да отговори на всички въпроси. Пациентът не трябва да се прибира вкъщи, без да знае какви са предписаните хормонални лекарства.

  • Персонално отношение

Всички АРТ трябва да се провеждат по напълно персонализиран начин, тъй като те ще зависят много от причината за стерилитета на жената или двойката, от възрастта, хормоналните анализи, медицинската история и др.

Поради тази причина пациентите в асистирана репродукция ценят много това, че  един и същ лекар извършва целия мониторинг на цикъла, контролите и всяка от частите на процеса.

За съжаление, двама медицински специалисти могат да имат различен подход към един и същ случай и следователно да дават противоречиви инструкции или мнения на пациентите, което може да им причини голяма тревожност по време на лечението. Затова е важно клиниката да има установени протоколи в съответствие със световния опит и да има екипност при третирнето на пациентите.

  1. УСПЕВАЕМОСТ

Какъв е шансът ми е да забременея? Това е един от най-често задаваните въпроси от пациентите в клиниките за асистирана репродукция.

Отговорът зависи главно от възрастта на жената, причината за безплодие и вида на лечението. Повечето клиники публикуват своите годишни резултати на уебсайта на

агенцията по трансплантации. За съжаление трябва да кажем, че в България е трудно да се намери нужната информация и ако я намерите, то тя е много противоречива и крайно неясна.

Тази статистика не е лесна за дешифриране. Затова ще посочим какви са цифрите, които говорят за доброто качество на на работа в клиниката:

Процент на живо родено дете - Най-важно при лечението на стерилитета за пациентите е да завърши с  раждането на здраво дете . Следователно раждаемостта е по-важна от процента на имплантация или процента на клинична  бременност.

Процент  на клинична бременност с един ембрион – В наши дни се правят опити за повишаване на осведомеността сред специалистите и пациентите, че трансферирането на повече от един ембрион може да доведе до сериозни усложнения при бременност. Основната цел на асистираната репродукция е да се гарантира, че при всички пациенти  бременността ще завърши с раждане на едно бебе.

Най-общо, процента на живо родено дете при ИУИ е 9.6%, при ИУИ с донорска сперма е 15.0%, при  IVF-ICSI е 26.0 %, раждаемостта при цикли с донорски яйцеклетки  е 40,6% и т.н.

Както казахме, тези нива на успех варират значително в зависимост от възрастта на жената.

Специално внимание трябва да се обърне и на клиниките, които съобщават за много висок процент успеваемост. Най-вероятно тези резултати не са верни.

  1. ЦЕНИ НА УСЛУГИТЕ

Цената не трябва да бъде определяща при избора на клиника. Въпреки това, високата цена на много от АРТ е ограничение за мнозина.

По-нататък ще говорим за нещата, които трябва да се вземат предвид при справяне с разходите за лечение на асистирана репродукция.

  • Точна и ясна първоначална информация за цената на цялата услуга

Всички клиники предлагат на пациентите първоначална информация за цените преди започване на целия процес.

АРТ се състои от множество процеси, изследвания, допълващи техники и т.н. че не всички пациенти ще разберат цялостната цена. Следователно е много важно да се обясни какво е и какво не е включено в тази първоначална цена.

Например, някои центрове включват изследвания като спермограма, хормонален анализ, витрификация на ембриони и кръвен тест за бременност, докато други не включват нищо от това. Поради тази причина някои цени могат да изглеждат априори по-евтини от други, но пациентът трябва да е наясно какво е включено.

От друга страна, цената на лекарствата обикновенно не са включени в цената, тъй като може да варира значително от една жена до друга, така че първоначалната цена може да варира в зависимост от използваните хормонални лекарства.

Надяваме се, че сме били полезни. Ако имате други въпроси, свързани със забременявато, бременността, кърменето и отглеждането на детето, не се колебайте да ни пишете на missionbaby@woman.bg

Д-р Сашо Райков, специалист по репродуктивна медицина

Д-р Сашо Райков е акушер-гинеколог, специалист по репродуктивна медицина. Завършил е Медицински университет - София през 1995 г. Преминал е курс за обучение по лапароскопска хирургия в Център за минималноинвазивна хирургия Хесус Усон, Испания. Завършил е магистратура по асистирана човешка репродукция през 2017 г. в Мадрид, организирана от Испанското дружество по фертилитет.

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.