Искам да забременея

Късно ли е: На каква възраст е най-добре да станеш майка?

„Късничко се сети“, мръщят се някои, ако видят жена да ражда за пръв път на 35. „Много рано се зароби, трябваше да си поживее първо“, казват за 20-годишните родилки. Коя е оптималната възраст да станеш майка?

 По данни на Евростат възрастта на „младите майки“ се е увеличила през последните 20 години. Само половината от жените в ЕС раждат за пръв път на под 29 години. 40.6 % от дамите предпочитат да се сдобият с дете на под 39. Средната възраст на младата майка е 28 години. Медицината е удължила човешкия живот и е подобрила качеството му, но доколко можем да разчитаме на нея за репродуктивните си функции?

От научна гледна точка aкушер-гинеколозите и учените все така са на мнение, че колкото е по-млада жената, толкова по-вероятно е тя да роди здраво дете и да понесе добре раждането. По време на бременността тялото се подлага на изпитание. Колкото е по-млада родилката, толкова по-бързо ще се възстанови от раждането. Учени от университета „Еразъм Ротърдамски“ в продължение на 30 години са анализирали данните за бременността и раждането на 58 хиляди жени.

В резултат са получили тъй наречения „калкулатор на фертилността“ – таблица, показваща кога е най-добре да роди една жена за пръв път, ако иска да има две или три деца. Дик Хабема, един от учените в проекта, споделя, че колегите му са определели резултатите като неточни заради продължителното време, през което са събирани данните. Но идеята била не само да се състави „калкулатор на фертилността“, но и да се получи информация за поколенията с други ценности и познания за контрацептивите. Според изчисленията на учените, колкото повече деца иска да има една жена, толкова по-рано трябва да стане майка. Ако си мечтае за семейство с три деца, първото раждане трябва да е на 23 години. Ако иска две деца – добре е да роди на 27. Ако обаче иска само едно дете, може да го роди и на много по-напреднала възраст. Пък ако изобщо не иска да има деца… изборът си е неин.

През XIX век над половината от родилките са били на възраст под 20 години. Най-често на 13-16. Неомъжените 19-годишни момичета се смятали за „застаряващи“, 20-годишните за закъснели, а 25-годишните за обречени стари моми. Девойките ставали майки почти веднага, щом били „физически готови“ за това – още от 13-годишна възраст. През XIX век момичетата обикновено се омъжвали на 16-20 години и продължавали да раждат на всеки две години, докато изобщо били способни да забременеят и износят плода. Можели да родят 15 деца, от които не всички оцелявали.

Трябва обаче да отбележим и факта, че преди на жените им е било крайно трудно да се издържат сами и че не е имало контрацептиви. Това обяснява защо са раждали толкова рано. Днес положението е съвсем различно. Жените са напълно способни да се издържат сами и да взимат важни решения – включително и решението дали да имат деца и кога. Освен това, според съвременните психиатри, е много важно децата да се гледат и възпитават правилно, а за тази цел родителите трябва да са си стъпили здраво на краката си и да са сигурни, че могат да поемат отговорността за малките си наследници.

Надяваме се, че сме ви били полезни. Ако имате въпроси, свързани със забременяването, бременноста, раждането, кърменето и отглеждането на детето, не се колебайте да ги зададете на missionbaby@woman.bg

 

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.