Първите 12 месеца

Мъничето ви капризничи? Ето кои са 10-те бебешки кризи

Защо детето ви изведнъж започва да спи лошо и да се храни лошо? Какво да направите?

Малките деца често се възприемат като капризни: те постоянно изискват нещо, плачат без „причина”.Ако обаче внимателно наблюдавате мъничето си ще забележите, че „лошите“ периоди, когато бебето често плаче, спи лошо и се храни неспокойно, се заменят със седмици на относително добро „поведение“. Каква е причината за това и как подобна информация може да помогне на една млада майка?

Възрастовите кризи при дете до една година

Всеки месец бебето расте, развива се и придобива нови умения, както двигателни, така и емоционални. Такива промени не остават незабелязани. Всеки нов скок в развитието му обаче - физически и психологически, може да бъде придружен от криза: на бебето изглежда му е тясно в рамките на старото, утвърдено поведение и се опитва да се справи с новото. Стресовете в растежа му помагат на детето да направи физически и психо-емоционален скок напред.

Децата започват да се преобръщат от гръб на корем и пак на гръб, застават на четири крака, сядат, овладяват пълзенето, застават до опора и започват да ходят, разбират речта и се опитват да я възпроизведат. Всичко това е придружено от кризи. По поведението на бебето веднага става ясно кога е започнала кризата и в кой момент е започнала да намалява, обясняват педиатри.

Криза на първия месец (обикновено започва между 4-та и 5-та седмица)

След няколко седмици "хибернация", която често се наблюдава от родителите след раждането, когато бебето само яде и спи, детето прави сериозна крачка във физическото си развитие и подобряване на сетивата. Ето признаците на този възрастов скок: Бебето започва да проявява интерес към всичко. Количеството дневен сън става все по-малко. Често капризничи - то иска майката да е наоколо. Качеството на съня му се влошава.

Криза на втория месец (започва на около 7 седмици)

Сетивните органи на бебето се развиват активно, до тях идва все повече информация, която бебето не винаги е в състояние да обработи и усвои. Как да разберем, че бебето понякога се уморява от излишък от стимули? То често започва да плаче без причина. Може да откаже да яде или напротив - да виси на гърдите на мама с дни. Сънят става прекъснат, ритъмът на деня се нарушава. Някои деца започват да смучат палеца си.

Криза на третия месец (11-12 седмица)

На тази възраст бебето има повече възможности за изследване: то може не само да изучава собствените си ръце, но и да се опитва да взема играчки с тях, моли да бъде носено и да му се показва всичко наоколо. Бебето започва да разбира и осъзнава много, но не винаги се справя с това. Плачещото бебе се опитва да каже, че е уплашено и не винаги разбира какво се случва с него. Спира да се храни добре. Сънят му се влошава.

Криза на преобръщането

Тя е свързана с първото голямо двигателно умение – детето се учи да се преобръща от гръб на корем и малко по-късно – обратното. Това се случва при различните деца между 3 и 6 месеца (приблизително 14 до 25 седмици). Такъв сериозен пробив във физическото развитие засяга и емоционалното: бебето вече разбира, че в света има предмети, които съществуват сами по себе си, а не само когато са взети или докоснати. Основните характеристики на този кризисен период: Губи интерес към всичко. Апетитът му се влошава. Внезапни промяни на настроението. Изисква постоянно присъствие на майката.

Криза на 6 месеца (седмици 23-28)

Всеки ден бебето все по-добре контролира движенията си. В зависимост от темпа на физическо му развитие, то може или да тренира обръщания от гръб на корем и от корем на гръб, или да става на четири крака от легнало положение, или да се опитва да седне от легнало положение, или дори да овладее пълзенето. Психо-емоционално по това време то открива света на взаимоотношенията. Бебето осъзнава, че майката може да бъде заета не само с него, но и с други неща и това сериозно го смущава.

Признаци на кризата: Апетитът се влошава. Неспокойно поведение, когато наоколо са непознати. Започва да реагира остро при смяната на пелените или при опити за смяна на дрехите му. Сученето става средство за успокояване. Тревожен плач без причина. Влошаване на съня. Детето е палаво без причина.

Криза на осмия месец (от 32-та до 38-та седмица)

Детето започва да разбира речта, става по-емоционално, чува и вижда предметите по-добре, наблюдава повече какво се случва наоколо, иска да опитва нова храна. Какво виждате в поведението му? Плач или апатия. Някои деца искат милувки по-често: те се прегръщат и искат целувки по-често, искат да бъдат по-близо до майка си. Започват да стават срамежливи. Детето сякаш се връща назад в поведението си и става „като по-малко“. Протестират при обличане. Вкусовите им предпочитания се променят.

Криза "Мамо, не си отивай!" (започват от 9 месеца, приблизително 40 до 47 седмици)

Новото физическо умение – пълзенето, променя представите на бебето за света около него, сега то го вижда по различен начин, от по-издигната позиция. Изобилието от информация, получена по този начин, променя начина на мислене на бебето. Всичко това провокира нов тласък на растеж, който може да се прояви по следния начин: Детето може да плаче много веднага щом майката излезе от стаята. Срамежливост, особено пред непознати. Започва да жадува за храна. Появява се ревност. Има все по-голяма нужда от вниманието на майката.

Криза на първата година (обикновено започва от 49-та до 56-та седмица)

Бебето се движи все по-добре – научило се е да пълзи, а може би дори да ходи, става по-самостоятелно. В същото време нервната система на бебето няма време да обработи този голям поток от нова информация. Признаци на този възрастов скок: Бебето практически виси на мама, вкопчва се в дрехите й. Изисква повече телесен контакт. Ревнува, когато мама обръща внимание на някой друг освен на него. Неподчинение. Настроението се променя драстично.

Криза на първия инат на 1 година 2 месеца (седмици 59-63)

Детето е бомбардирано с повече информация, отколкото може да поеме. Често това предизвиква съпротива и плач. Какво друго е забележително в този възрастов скок? Изискване на чест контакт с майката. Започва да определя своите желания. Имитира всичко, което вижда. По всякакъв начин се опитва да получи това, което иска. Апетитът изчезва. Сънят се влошава.

Криза на 1 година 4 месеца (седмици 71-75)

Детето става по-осъзнато. То вече е изучило и разбрало много неща в света около себе си. Бебето гледа по различен начин на хората, които го заобикалят. Признаци на криза в този период: Внезапна промяна на настроението. Ревност. Желанието да получи това, което иска по всякакъв начин. Иска му се майка му да е винаги до него. Започва да поема инициативата. Апетитът се влошава.

Как да помогнем на бебето във всяка криза?

Бъдете близки и го подкрепяйте, обграждайте го с любов и грижа. Когато се появи ново умение, помогнете му да го развиете. Намерете нови занимания и хобита, така че бебето да не се отегчава и да не се разплаче. Ако бебето не иска, не го хранете насила. Уверете се, че бебето ви постига нормата на нощен и дневен сън, което ще му помогне да остане положително в будно състояние и да остане в добро настроение по-дълго.

Как мама да разбере, че е настъпила регресия в съня на бебето?

Детето й сякаш е подменено. То вече не иска да живее по предишния режим. Отказва да се държи по обичайния начин. Игнорира установения режим на дневен сън. Качеството на нощния сън се влошава, бебето започва да се събужда често, има нужда от помощта на майка си, за да продължи да спи.

Тази регресия на съня може да продължи от 2 до 6 седмици. За да помогнете на бебето да преодолее този етап е необходима подкрепата и помощта и на двамата родители. Давайте на бебето си повече внимание и обич от обичайното.

Надяваме се, че сме били полезни. Ако имате въпроси, свързани със забременяването, раждането и отглеждането на детето през първите месеци, не се колебайте да ги зададете на missionbaby@woman.bg

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.