Искам да забременея

Кога изтича „срокът на годност“ на яйчниците ни?

На съвременните жени им е писнало да чуват, че трябва да гонят „последния влак“.

Този израз обаче отразява суровата действителност – нашите репродуктивни способности, да заченем, износим и родим дете, с времето намаляват. Но дали това означава, че на определена възраст трябва да зарежем кариерата си и увлеченията си и спешно да забременеем?

Нека видим факторите, с които трябва да се съобразим: 


Фактор 1. Биологичен

Всяка жена наистина има ограничен брой яйцеклетки, който в течение на живота ѝ се променя нелинейно. Едно новородено момиченце има запас от до 2 млн. фоликули, от които потенциално могат да се развият яйцеклетки, но до началото на пубертета от тях вече са останали само около 400 хиляди. След 35-годишна възраст изтощаването на овариалния резерв се ускорява много. На около 40 години броят на фоликулите достига критичната за способността да се зачене стойност от 25 хил.. После, след окончателно изтощаване на резервите, фоликулите престават да съзряват и да овулират, репродуктивните функции на яйчниците постепенно угасват и започва менопаузата.

Фактор 2. Генетичен

За жалост всеки човек остарява и този процес се определя от генетични механизми – мутации, увреждане на ДНК, „умора“ на митохондриите (те са своеобразни енергостанции на клетките, осигуряващи правилно възстановяване и растеж) и т.н..

Проучвания показват, че процентът на тези „бракувани“ полови клетки (анеуплоидни ооцити) с възрастта се увеличава значително. След 40-годишна възраст може да съставляват над 80 % от яйцеклетките, което сериозно понижава вероятността жената да зачене. С други думи, след определена възраст само 1-2 ембриона от 10 ще имат правилният набор хромозоми и шанса да се развият в здраво дете.

Фактор 3. Социален

В англоезичната социология е познат терминът „наказание за майчинство“. Той означава, че раждането на дете може да доведе до 15 % загуби в трудовото възнаграждение заради пропуснати кариерни възможности. Далеч не всички жени са готови да направят подобна жертва и средната възраст на раждане на първото дете стабилно се повишава през последните години.

Фактор 4. Технологичен

Репродуктивните технологии, позволяващи технически да се разделят процесите на оплождане и износване са се появили преди повече от 40 години. През тези десетилетия е постигнат голям напредък. Един от „страничните ефекти“ на този прогрес е технологията за отложена бременност, която позволява да сложите „биологичния си часовник“ на пауза. Криоконсервацията позволява да се замразят дълбоко събрани във възраст на максимална фертилност яйцеклетки (включително и оплодотворени) и да се планира бременността за години напред. При това 90 % от яйцеклетките излизат успешно от замразяването, а ембрионите са жизнеспособни в 99,9 % от случаите. Тоест всичкият замразен материал е „жив“ и готов да се развива, а успешността на изкуственото оплождане в случая може да надвиши 45 % (тоест бременността настъпва след един-два опита).

Този метод се оказа дотолкова ефективен, че преди няколко години глобалните корпорации започнаха да го включват в социалния пакет на служителките си. От 2014 г. три IT-гиганта – Facebook, Apple и Google – поемат разходите за криоконсервация, ако служителките им решат да се съсредоточат върху професионалното си и кариерно развитие.

Фактор 5. Финансов

Има ли смисъл да отлагате раждането на дете? По принцип можем да пресметнем това. При липса на „наказание за майчинство“ в рамките на 10-15 години доходите на висококвалифицираните специалисти са сравнително еднакви при жени и мъже (можете да си направите сметка за конкретната професия). В момента средната цена за криоконсервация е около 5500 лв., от които около 1370 лв. отиват за съхранение на яйцеклетките в криобанка в продължение на 5 години. Един опит за изкуствено оплождане със здрави ембриони струва около 2600-3500 лв., като в редица случаи процедурата може да се покрие от допълнително здравно осигуряване.

Късното майчинство обаче си има и други минуси – както и ранното. Затова никой лекар няма да ви посъветва да отлагате твърде дълго раждането на първото си дете. Ако обаче някакви обстоятелства не ви позволяват да се заемете своевременно с този въпрос, отложеното майчинство може да бъде истинско спасение за вас.

Надяваме се, че сме били полезни. Ако имате въпроси, свързани със забременяването, бременността, раждането и отглеждането на детето през първите месеци, не се колебайте да ги зададете на missionbaby@woman.bg


 

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.