Искам да забременея

Може ли неправилното хранене да попречи на забременяването?

Може ли менюто ви да намали вашите шансове да станете родител?

Знае се, че има продукти, които повишават фертилността, но сигурно има и такива, които я понижават? Да, има и в тази статия ще ги изброим.

Нека анализираме научните изследвания, публикувани през последните години в списание Human Reproduction, издавано от Оксфордския Университет.

Трябва да вметнем, че всички тези продукти само понижават фертилността при определен брой мъже и жени и ако вие не спадате към този незначителен процент, това означава, че сте извадили късмет, а не че заключенията на учените са погрешни. Ако по природа сте по-плодовити, ще трябва много да се постараете, за да навредите на фертилността си. Обаче хората, които вече от дълго време безрезултатно се опитват да заченат, трябва да изключат или намалят консумацията на въпросните продукти поне временно.

1. Мъжете, изпиващи средно 1 л. газирани напитки на ден произвеждат с 30 % по-малко семенна течност

Уви, газираните напитки и другите летни радости съществено намаляват не само количеството на семенната течност, но и подвижността ѝ. Това сочат едновременно няколко проучвания за връзката между сладките газирани напитки и мъжката фертилност.

Първи за това заговорили датски учени, които в продължение на 5 години изучавали над 2500 млади датчани и установили, че редовната консумация на сладки газирани напитки води до понижаване на концентрацията на спермата. След 4 години към проучването се присъединили колеги едновременно от няколко големи университета в САЩ и Испания. Съвместното изследване установило, че проблемът е свързан с консумацията на всякакви сладки напитки. При това сперматозоидите не само намалявали количествено, но и ставали по-бавни. Всичко това е крайно нежелателно за един мъж, който мечтае да има деца.

2. При жените, консумиращи обезмаслени млечни продукти, рискът от овулаторно безплодие (ановулация) е с 85 % по-висок
 

Това определено е лоша новина за дамите, които се стараят да поддържат стройна фигура. Уви, наблягайки на обезмасленото прясно и кисело мляко и на диетичната извара, вие рискувате да сведете до нула шансовете си да заченете. Консумацията на обезмаслени млечни продукти често води до ановулация – мензис без овулация, при който жената не подозира, че има някакъв проблем. Тези изводи са получени в резултат на мащабно проучване, направено от специалисти от Харвардския Университет. В изследването участвали над 18,5 хиляди жени на репродуктивна възраст, които нямали диагноза „безплодие“ в анамнезата си. Учените установили, че дамите, които консумират две или повече порции обезмаслени млечни продукти на ден, имат с 85 % повече случаи на мензис без овулация. „Тези заключения ни изненадаха“, казва Хорхе Чаваро, един от ръководителите на изследването. „Все пак в САЩ има дори официална препоръка за възрастните да консумират минимум 3 порции обезмаслени млечни продукти дневно“.

3. Мъжете, които често ядат соеви продукти, произвеждат с 32 % по-малко сперматозоиди

Проблемът се крие във веществото генистеин, което се съдържа в соята. То представлява фитоестроген – растителен хормон, сходен по структура с човешкия естроген. За жени, особено през периода на менопаузата, соевите продукти са особено полезни. Поради същата причина обаче соята вреди на мъжката фертилност, защото нарушава баланса между естроген и тестостерон и намалява производството на сперматозоиди. Това е потвърдено от проучване, извършено от медици от Харвардския Университет. Те изследвали влиянието на 15 различни соеви продукта върху качеството на спермата на 99 мъже. В друго проучване се споменава, че соята намалява и подвижността на сперматозоидите, което отново затруднява зачеването.

4. Жените, които злоупотребяват с кофеин, имат много по-малки шансове да забременеят и при тях рискът от възникване на извънматочна бременност е по-висок

Кофеинът действа негативно на процеса на преминаване на яйцеклетката по фалопиевите тръби. Под негово действие се нарушава работата на влакната, които покриват вътрешната повърхност на маточните тръби и изтласкват яйцеклетката към матката. В резултат тя не успява да достигне матката навреме. В най-добрия случай ще остане неоплодена, а в най-лошия ще остане оплодена във фалопиевата тръба, тоест ще доведе до извънматочна бременност. Това се потвърждава от цикъл проучвания на специалисти от Университета в Невада. Обърнете внимание, че става въпрос не само за кафе, но и за всички продукти, съдържащи кофеин.

5. При мъжете, които консумират 3 и повече порции млечни продукти на ден, качеството на спермата е с 25 % по-ниско

Работата е там, че млечните продукти съдържат производни на женския хормон, естроген, вещества. Именно това оказва негативно влияние на подвижността и жизнеспособността на спермата. Това е открито и потвърдено от американски учени, анализирали менюто на 200 здрави мъже на възраст от 19 до 25 години. Установено е, че качеството на спермата при консумация на 3 и повече порции млечни продукти на ден спада средно с 25 %. Под една порция се има предвид чаша мляко, супена лъжица сметана или около 30 гр. сирене. Интересно е, че необезмаслените млечни продукти имат точно обратния ефект при жените и повишават фертилността.

6. Жените, които прекаляват с месото и най-вече с червените меса, имат по-висок риск от овулаторно безплодие

По мнение на учени от Харвард червените меса съдържат арахидонова киселина, която „подхранва“ вътрешните фонови възпалителни процеси в организма. При редовна консумация на месо организмът влиза в режим на „вътрешна реактивност“, при който зачеването може да бъде затруднено поради същите причини, както и при физиологичен стрес. Учените съветват почитателите на месото да добавят в менюто си поне 5 % зеленчуци, за да намалят риска от овулаторно безплодие с 50 %.

7. Мъжете, които консумират транс-мазнини, страдат от съществено влошаване на качеството на спермата

Транс-мазнините са евтина суровина за приготвяне на сладкарски масла, маргарин и заместители на кравето масло. Благодарение на ниската си стойност, те се използват почти повсеместно. Можете да ги срещнете в сладкарски изделия (торти, пасти, вафли, бисквити, соленки, бонбони), печива, бързи закуски (чипс, пуканки, хамбургери, пържени картофи и др.), майонези, кетчупи, сосове, маргарин, рафинирани растителни масла, сухи концентрати (супи, сосове, кремове, десерти). Испански учени открили връзка между качеството на спермата и транс-мазнините, след като анализирали менюто на над 200 физически здрави млади мъже без проблеми с фертилността.

8. Жените, чието меню е съставено основно от богати на фибри храни, по-често страдат от овулаторно безплодие

Оказва се, че прекомерната употреба на храни, богати на влакнини, води до определени нарушения в хормоналния баланс. Колкото повече фибри поема жената, толкова по-ниска е концентрацията на хормони, необходими за репродукция в организма ѝ. Нещо повече – твърде „влакнестото“ меню често предизвиква ановулация. Това са установили учени от няколко американски университета в резултат на 2-годишно наблюдение на 250 жени на репродуктивна възраст.

9. Мъжете, които пият по 4 и повече чаши бира седмично, имат значително понижено качество на спермата

Учените все така се опитват да вразумят европейските бираджии. Например специалисти от Университета в Южна Дания изследвали 1200 млади мъже на възраст от 18 до 28 години и определили допустимия праг на консумация на бира, отвъд който шансовете им да станат бащи намаляват значително. Оказало се, че за да станеш почти безплоден, е достатъчно да пиеш по 1 чаша с обем от 250 мл. бира на ден. На онези мъже, които и без това имат известни проблеми с концентрацията и подвижността на сперматозоидите, дори 4 чаши седмично ще са им достатъчни. Това се дължи на фитоестрогените, съдържащи се в бирата.

10. Жените, които консумират дори само една порция алкохол на ден увеличават с 50 % риска от овулаторно безплодие

Всички знаят, че алкохолът и бременността са несъвместими, но се оказва, че увеселителните напитки влияят и на шансовете ни да заченем.Редовната употреба на алкохол затруднява дейността на черния дроб при елиминиране на изработените хормони. В резултат на това се нарушава хормоналният обмен и в кръвта попадат излишни хормони. В 50 % от случаите това довежда до ановулация. Това е установено от учени от Харвард, които в продължение на 8 години изследвали над 18,5 хиляди жени на репродуктивна възраст.

Надяваме се, че сме били полезни. Ако имате въпроси, свързани със забременяването, бременността, раждането и отглеждането на детето през първите месеци, не се колебайте да ги зададете на missionbaby@woman.bg 

2019 © Проект на Sportal Media Group | Лични данни
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.